آموزش مدیریت کنسول جستجوی گوگل به صورت حرفه ای

کنسول جستجوی گوگل (ابزار گوگل وبمستر سابق) یک ابزار رایگان است که از طرف گوگل ارائه شده است. مدیران وب سایت ها  با ثبت سایت خود در این ابزار به اطلاعات و ابزارهایی دسترسی خواهند داشت که با استفاده از آنها می توانند وب سایت خود را بهینه سازی کنند.

برای استفاده از این ابزار کافیست از اینجا به داشبورد کنسول گوگل مراجعه کرده و وب سایت خود را از لیست موجود انتخاب کنید. به هنگام انتخاب دقت کنید که آدرس اصلی که استفاده می کنید را انتخاب کرده باشید. برای مثال اگر سایت شما با www باز می شود، در لیست نمایش داده شده بر روی گزینه ای که با www هست کلیک کنید. البته برای اینکه وب سایت خود را در داشبورد مشاهده کنید، باید قبلا آن را ثبت کرده باشید.

حال اگر وب سایت خود را در این ابزار ثبت کرده اید، با ما همراه شوید تا به بررسی امکانات موجود بپردازیم.

Search Appearance

Structured Data

این قسمت اطلاعاتی از کد نشانه گذاری را ارائه می کند.  در صورتی که گوگل چنین ساختاری را در کدنویسی وب سایت تشخیص دهد، اطلاعات آن را در rich snippets سایت استفاده خواهد کرد. برای مثال امتیاز یک صفحه به صورت ستاره، قیمت یک محصول در فروشگاه ها و موارد دیگر همگی از جمله داده هایی هستند که با استفاده از کد نشانه گذاری می توان آنها را به عنوان rich snippets به کار گرفت تا در نتایج جستجوهای گوگل نمایش داده شود.

کدنویسی مناسب و استفاده از Microformats و یا schema.org موتورهای جستجوگر را در تشخیص محتوای وب سایت کمک خواهند کرد. بنابراین، اگر از چنین کدنویسی استفاده کرده اید، بررسی کنید تا خطایی وجود نداشته باشد؛ چراکه وجود خطا به معنای عدم کار کرد Structured Data خواهد بود.

 

Rich Cards

این مورد نیز بخشی از structured data می باشد. اگر وب سایت شما شامل یکی از موضوعات زیر می شود، بهتر است که از Rich Cards ها استفاده کنید:

  • دستور پخت
  • رویداد
  • محصولات
  • بررسی

همانطور که اشاره شد این اطلاعات به عنوان rich snippets در صفحه نتایج جستجوها نمایش داده خواهند شد و ظاهری متمایز ایجاد خواهند کرد. برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید:

Rich-Cards آموزش مدیریت کنسول جستجوی گوگل به صورت حرفه ای

نتیجه‌ای که در آن تصویر، امتیاز ستاره‌ای، تعداد نظرات (بررسی) و مدت زمان تهیه را مشاهده می کنید شانس بیشتری برای کلیک خوردن دارد. در نتیجه، Rich Cards برای موضوعاتی که اشاره شد بسیار مناسب خواهد بود.

 

Data Highlighter

گاهی اوقات شما با محدودیت هایی مواجه هستید و نمی توانید از Structured Data برای صفحات خود استفاده کنید. بنابراین، گوگل برای چنین مواقعی ابزاری به نام Data Highlighter را در نظر گرفته است که با استفاده از آن می توانید اطلاعات را خودتان به صورت دستی تگ کنید تا گوگل در خزش بعدی آنها را جهت نمایش در نتایج جستجوها استفاده کند.

 

HTML Improvements

در صورتی که گوگل به هنگام خزش وب سایت خطاهایی را تشخیص دهد، آنها را در قسمت HTML Improvements لیست می کند. خطاهای موجود در این بخش از مواردی هستند که باید آنها را رفع کنید و در دسته فعالیت های سئو داخلی قرار می گیرند.

HTML-Improvements آموزش مدیریت کنسول جستجوی گوگل به صورت حرفه ای

برای مثال، در تصویر فوق مشاهده می کنید که ۱۳۸۳ صفحه تگ عنوان یکسان دارد که برای سئو نمره منفی محسوب می‌شود.

 

Accelerated Mobile Pages

این گزینه به نسبت می توان گفت که جدید است. در واقع، AMP یا همان صفحات شتبادهنده موبایل پروژه ای است که گوگل برای افزایش سرعت نمایش وب سایت ها در گوشی های همراه کرده است. در کدنویسی AMP بسیاری از المان های غیرضروری حذف شده و کاربر تنها اطلاعات مهم را دریافت می کند. در نتیجه، سرعت بارگذاری صفحات بسیار سریع تر از حالت معمول خواهد بود.

حال اگر وب سایت شما نسخه AMP داشته باشد، می توانید اطلاعات مربوط به ایندکس این صفحات و خطاهای مربوط به آنها را از طریق این قسمت مدیریت کنید.

 

Search Traffic

Search Analytics

در این قسمت از کنسول گوگل اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی و ورودی سایت از طریق گوگل را مشاهده خواهید کرد. البته اطلاعات این قسمت در مقایسه با اطلاعات گوگل آنالیز بسیار ساده‌تر است. بنابراین بیشتر برای بررسی ورودی گوگل برای یک کلید واژه و جایگاه در نتایج گوگل کاربرد خواهد داشت.

Search-Analytics آموزش مدیریت کنسول جستجوی گوگل به صورت حرفه ای

البته لازم به ذکر است که در این بخش فیلترهای بسیار مناسبی در نظر گرفته شده است که برحسب نیاز می توانید اطلاعات ویژه ای را استخراج کنید.

 

Links to Your Site

از این قسمت می توانید بررسی کنید که چه تعداد بک لینک جدید به وب سایت شما ایجاد شده است. این اطلاعات زمانی که می خواهید با حمله های اسپم مقابله کنید بسیار ارزشمند خواهند بود. بنابراین، می توان گفت که بررسی این قسمت از ابزار کنسول گوگل بسیار مهم بوده و باید روزانه به اطلاعات آن توجه کرد تا در صورت وجود لینک های اسپم آنها را در قسمت disavow ثبت کرد.

 

Internal Links

اگر صفحه ای برای شما مهم است، باید تعداد لینک های اشاره شده به آن صفحه مناسب باشد. به بیانی دیگر، اگر می خواهید که صفحات مختلف را با کلمات کلیدی در نتایج جستجوها بالا بیاورید، لازم است که لینک های داخلی مناسبی برای آن صفحات ایجاد کرده باشید. هرچه تعداد لینک های اشاره شده به یک صفحه بیشتر باشد، رتبه آن صفحه نیز بهتر خواهد شد.

 

Manual Actions

در صورتی که تغییر محسوسی در رتبه و ترافیک سایت خود مشاهده کردید در اولین گام باید به این قسمت مراجعه کنید.

 

International Targeting

اگر تگ زبان را به درستی در سایت خود استفاده کرده باشید از این صفحه می توانید اطلاعات آن را مشاهده کنید. این بخش برای وب سایت های بین المللی کاربرد دارد. بنابراین، اگر شما از دامنه ir. استفاده می کنید این بخش به صورت خودکار کشور ایران را هدف قرار خواهد داد.

 

Google Index

Index Status

از این قسمت می توانید تعداد صفحات ایندکس شده توسط گوگل را مشاهده کنید. البته امکان مشاهده لیست خود صفحات ایندکس شده مهیا نیست و تنها آمار کلی ارائه می شود. با مقایسه تعداد صفحات وب سایت خود و آمار این می توانید صفحاتی را ایندکس نشده اند را شناسایی کنید.

 

Blocked Resources

در صورتی که فایل robots.txt از ایندکس شدن صفحات و منابع جلوگیری کرده باشد، اطلاعات مربوط به این منابع بلاک شده را در این قسمت مشاهده خواهید کرد. در صورتی که خودتان این کار را انجام نداده باشید، نشان از وجود مشکل فنی در کدنویسی وب سایت است که باید اصلاح گردد.

 

Remove URLs

در صورتی که با مشکلات ایندکس شدن مواجه هستید بهتر است که نگاهی به این صفحه نیز داشته باشید. ممکن است وبمستر سایت برخی از صفحات را از طریق این قسمت از صفحه نتایج و ایندکس ها حذف کرده باشد.

همچنین ممکن است خودتان نیز به اشتباهات صفحاتی را ایجاد کرده باشید که نباید ایندکس می شدند، بنابراین از طریق این بخش می توانید درخواست حذف ایندکس برای آن صفحات را ثبت کنید.

 

Crawl

Crawl Errors

با اینکه خیلی از خطاهای خزش چندان مهم نیستند، اما برخی از آنها حیاتی بوده و باید هرچه سریع‌تر اقدام به رفع آنها کرد. ممکن است فهرستی از صفحاتی را مشاهده کنید که دیگر بر روی سایت نیستند و چون گوگل آنها را در کش نگه داشته است خطای ۴۰۴ نشان می دهد که به مرور خودشان از لیست حذف خواهند شد.

توصیه می شود که اطلاعات این بخش را به طور مداوم بررسی کنید تا از خطاهایی که خزنده های گوگل تشخیص می دهند آگاه شوید و اقدام به رفع آنها کنید تا دچار افت رتبه نشوید.

 

Crawl Stats

در این قسمت می توانید اطلاعات مربوط به رفتار خزنده ها در سایت خود را مشاهده کنید. مهم‌ترین جدول این صفحه مربوط به Time spent downloading the page است.

time-spent-downloading-the-page آموزش مدیریت کنسول جستجوی گوگل به صورت حرفه ای

سعی کنید که سایت خود را سریع نگه دارید تا بیشتر از ۳ ثانیه در گزارش ارائه شده وجود نداشته باشد. این مدت زمان هرچه قدر کمتر باشد، بهتر خواهد شد.

 

Fetch as Google

برای اینکه بدانید گوگل چگونه صفحات شما را دریافت می کنید، این ابزار در اختیار شماست. البته در اصل این مورد نباید با چیزی که بازدید کنندگان دریافت می کنند تفاوت داشته باشد.

همچنین این ابزار کاربرد دیگری نیز دارد. اگر صفحه ای از سایت ایندکس نشده باشد و یا جدیدا ایجاد کرده باشید با این ابزار می توانید آن صفحه را به صورت فوری در گوگل ثبت کنید.

 

Robots.txt Tester

اولین چیزی که در این صفحه باید به آن توجه شود، خطاها و هشدارها می باشد. در واقع، فایل Robots.txt نباید هیچ مشکلی داشته باشد. درضمن اگر گوگل این فایل را در سایت شما شناسایی نکرده باشید خودتان می توایند به صورت دستی آن را ثبت کنید و سپس عملیات بررسی را انجام دهید.

 

Sitemaps

در ابتدا باید نقشه های سایت خود را در این قسمت ثبت کنید. البته برای اینکه گوگل اطلاعات مربوط به نقشه های گوگل را شناسایی کند به زمان نیاز خواهد داشت که در حدود چند ساعت است. بعد از آن آمار مربوط به تعداد صفحات ثبت شده توسط نقشه سایت و صفحات ایندکس شده توسط گوگل را مشاهده خواهید کرد.

در صورتی که نقشه های سایت با خطایی مواجه شدند، باید سریعا اقدام به رفع مشکل کنید.

 

Security Issues

اطلاعات این قسمت بسیار مهم است اما این اطلاعات تنها زمانی وجود خواهد داشت که سایت شما مشکل امنیتی داشته باشد. بنابراین، اگر سایت شما چنین مشکلاتی را نداشته باشد، در این صفحه به جزء یکسری توضیحات چیز دیگری برای مشاهده وجود نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه