بررسی میزان رقابت کلمات کلیدی

یکی از کارهایی که پس انتخاب کلمات کلیدی باید انجام دهید، بررسی رقابت بر روی آن کلمات است. شما باید بدانید که صفحه اول گوگل برای آن کلمات کلیدی در اختیار چه وب سایت هایی است. اگر نتایج شامل سایت های بزرگ و معتبر بود، بهتر است که به سراغ کلمه ای دیگر بروید. در واقع، بررسی رقابت کلمات کلیدی شما را در انتخاب کلید واژه های مناسب که رقابت چندانی ندارند کمک خواهد کرد. این بدان معناست که برای رسیدن به صفحه نخست نتایج به محتوا و لینک های کمتری احتیاج خواهید داشت. حال اگر آماده هستید با ما همراه شوید تا نحوه بررسی میزان رقابت بر روی کلمات کلیدی را بررسی کنیم.

گام نخست: نصب نوار ابزار MozBar

یکی از ابزارهای رایگان که با کمک آن می توانید میزان رقابت بر روی کلمات کلیدی را محاسبه کنید، نوار ابزار MozBar است. برای نصب و استفاده از این افزونه اینجا کلیک کرده و سپس بر روی دکمه دانلود کلیک کرده و مراحل نصب و فعال سازی را انجام دهید.

پس از انجام این کار اگر در گوگل عبارتی را جستجو کنید، به نتایج نمایش داده شده اطلاعات دریافتی از MozBar اضافه خواهد کرد. برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید:

mozbar بررسی میزان رقابت کلمات کلیدی

اکنون زمان محاسبه میزان رقابت رسیده است.

 

اعتبار صفحه Page-Level Authority

جمله‌ای قدیمی در سئو وجود دارد که اشاره می کند: “گوگل به وب سایت ها رتبه نمی دهد… بلکه به صفحات رتبه می دهد.” اگرچه اعتبار دامنه و برند وب سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، اما اعتبار صفحه فاکتور شماره ۱ گوگل برای رتبه دهی است. و این جمله قدیمی همچنان معتبر است.

بهترین معیار سنجش اعتبار صفحه Moz’s Page Authority است. ساده ترین روش برای مشاهده اعتبار صفحه نگاه کردن به عدد PA در MozBar است. برای مثال اعتبار صفحه نخست تابناک ۷۰ است.

برای کلمات کلیدی پرجستجو وجود چند سایت با اعتبار صفحه بسیار بالا امری عادی است. شما باید به وب سایت هایی توجه کنید که اعتبار پایینی دارند. در واقع، برای اینکه بتوانید به صفحه نخست برسید باید جایگاه آنها را با ایجاد صفحات بهینه سازی شده بگیرید. اگر این نوع از وب سایت ها زیاد بودند، آن کلمه کلیدی را می توانید در لیست خود نگه دارید.

نکته: گوگل موتور جستجوای براساس رای است. هرچه رای های یک صفحه بیشتر باشد (منظور بک لینک است) گوگل رتبه بهتری را به آن صفحه تخصیص خواهد داد. اما مسئله در این است که رای ها باید از منابع مختلف باشند. به بیانی ساده تر، بک لینک ها از وب سایت های مختلف ایجاد شده باشند. بنابراین تعداد دامنه هایی که بک لینک داده اند در رتبه صفحه نقش مهمی دارد. جهت اطلاع از بک لینک های یک سایت می توانید از ابزار قدرتمندی مانند Ahrefs استفاده کنید.

 

اعتبار دامنه Domain Authority و نام برند

قطعا از این موضوع آگاه هستید که گوگل دوست دارد به صفحاتی رتبه دهد که برای وب سایت های معتبر و بزرگ هستند. نمونه کاملا آشکار این موضوع رتبه بالای ویکی پدیا در نتایج جستجوها است. هنگامی که صفحاتی از چنین وب سایت ها را در نتایج مشاهده می کنید، یکی از دلایل ساده آن اعتبار دامنه بالا است.

به عبارتی وقتی می خواهید رقابت کلمات کلیدی را محاسبه کنید، باید به وب سایت هایی که می خواهید به آنها رقابت کنید توجه کنید (نه تنها اعتبار صفحه). اعتبار دامنه نیز به سادگی توسط MozBar نمایش داده می‌شود:

da-moz بررسی میزان رقابت کلمات کلیدی

بنابراین، نتایج حاوی اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بالا بسیار رقباتی هستند. احتمالا شما باید دنبال نتایج با DA و PA پایین را باید داشته باشید. چراکه برای رتبه گرفتن در آن کلمات کار چندان سختی نخواهید داشت. در نتیجه، اعتبار صفحه بسیار مهم است، اما باید به اعتبار دامنه نیز توجه کنید.

 

رقابت با برند

سیگنال های برند بر روی نتایج اثر گذار است و این مورد در الگوریتم های جدید گوگل اهمیت بیشتری پیدا کرده است. برای درک بهتر این موضوع کلمه “آمازون” را در گوگل جستجو کنید. رتبه نخست به فروشگاه آنلاین آمازون مربوط می شود و این در حالی هست که کلمه “آمازون” در واقع نام جنگل های شمال آمریکای جنوبی است که حتی در ویکی پدیا نیز صفحه دارد.

اما از آنجا که گوگل کلمه آمازون را به عنوان یکی از سیگنال های این برند در نظر گرفته است، رتبه نخست را amazon.com نشان خواهد داد.

 

مشخصات لینک

اگر برای مدتی در زمینه سئو فعالیت کرده باشید، می دانید که معیارهای مربوط به لینک ها چقدر گمراه کننده هستند.

سایت هایی که لینک های اسپم دارند، شاید PA و DA بالایی داشته باشند، اما به دلیل استفاده از لینک های اسپم به صفحه نخست جستجوها نخواهند رسید.

برای اینکه بدانید چه نوع بک لینک هایی ارزش ندارند، بررسی کنید که لینک ها از طریق این منابع ایجاد نشده باشند:

  • دایرکتوری هایی با کیفیت پایین
  • وب سایت های ثبت مقاله
  • شبکه های وبلاگی
  • دیدگاه های هرزنامه

همچنین anchor text (متن لینک) را بررسی کنید تا بیش از اندازه بهینه سازی نشده باشند. این مورد خود از سیگنال هایی است که به جای بهبود رتبه سایت، به افت رتبه منجر خواهد شد.

در مقابل لینک از منابع زیر بسیار ارزشمند خواهد بود:

  • وب سایت های خبری بزرگ، مانند فارس
  • لینک داخل محتوای ارزشمند در وب سایت هایی با اعتبار بالا
  • دایرکتوری های معتبر و سخت گیر مانند DMOZ

 

علاوه بر موارد اشاره شده سئو داخلی و کیفیت محتوای وب سایت های رقیب نیز باید مد نظر باشد. در صورتی که یک وب سایت با اعتبار صفحه بالا محتوای بی کیفیت داشته باشد، این شانس برای شما وجود دارد که با تولید محتوای ارزشمند جای آن وب سایت را بگیرید.

ارسال دیدگاه