تبلیغات کلیکی چه تاثیری بر استراتژی بازاریابی آنلاین شما خواهد داشت؟

نکته: در این مقاله ما سعی کرده ایم که تمامی توضیحات لازم در ارتباط با تبلیغات کلیکی را بگنجانیم. با خواندن کامل این مقاله دید روشنی نسبت به تبلیغات کلیکی پیدا خواهید کرد. اما بد نیست یادآوری کنیم که نه تنها این پروسه دارای پیچ و خم های بسیاری است، بلکه ایران برای تبلیغات کلیکی در اکثر سایت های بزرگ دنیا از جمله گوگل تحریم شده و شما به تنهایی قادر به اجرای تبلیغات خود در این شبکه ها نخواهید بود، اما سئو سبز با پیشینه ۱۰ ساله در زمینه تبلیغات گوگلی قادر به انجام تبلیغات شما به بهینه ترین حالت ممکن و با کمترین هزینه است. برای تبلیغات در گوگل و دیده شدن وبسایتتان در صدر نتایج جستجو در کمتر از ۱۰ دقیقه فقط کافیست با سئو سبز تماس بگیرید.

تبلیغات کلیکی بهترین روش برای بازدهی سریع سرمایه گذاری شماست. بجای صرف کردن زمان طولانی، هزینه و نیروی بیشتر برای سئو و بهینه سازی وب سایت خود میتوانید با تبلیغات کلیکی (از جمله تبلیغات در گوگل) به سرعت و در کمتر از چند دقیقه در نتایج جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر دیده شوید، حتی بالاتر از قدیمیترین و معتبر ترین وبسایت ها در زمینه مورد نظر! اما مطمئنا هر کار سختی خود را دارد، تبلیغات در گوگل اگر با تخصص و مهارت انجام نگیرد در نهایت ممکن است بازدید کننده هایی که برای وب سایت شما ارسال میکند از کیفیت بسیار پایینی برخوردار باشند و نه تنها هزینه و زمان شما را هدر داده، بلکه برند شما را نیز نابود سازد.

 

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی روش نوینی است که موتورهای جستجو در اختیار کاربران خود قرار داده اند. با استفاده از این روش تبلیغاتی، شما دیگر نیازی به سئو و بهینه سازی وبسایت خود ندارید و میتوانید در نتایج جستجو سریغا دیده شوید. موتورهای جستجو بزرگ برای نتایج جستجوی خود دو حالت مختلف نمایش دارند. یکی نتایجی که به صورت طبیعی و با سئو و بهینه سازی سایت خود به این رتبه ها رسیده اند، و دیگری نتایجی که در ازای پرداخت مبلغی به این موتورهای جستجو و بدون کار بر روی سئو سایت خود، در جایگاه های برتر نتایج جستجو (در ستون کناری نتایج و یا بالا و پایین صفحات نتایج) قرار میگیرند. سپس هر کاربری که بر روی این نتایج تبلیغاتی کلیک میکند، از حساب تبلیغ دهنده مبلغی کسر و به حساب موتور جستجو (برای مثال گوگل) میرود. در نتیجه این تبلیغات، تبلیغاتی موثر و زود بازده است که بازدید کننده هایی بسیار هدفمند برای وبسایت شما ارسال خواهد کرد و دقیقا به ازای میزان بازدید کننده هایی که برای شما ارسال کرده از شما هزینه کسر خواهد کرد، یعنی شما مبلغی که پرداخت میکنید صرفا هزینه بازدید کننده های سایت شما خواهد شد، نه کسانی که فقط آن تبلیغ را دیده اند و به آن سایت مراجعه نکرده اند.

 

مفهوم تبلیغات کلیکی:

به تبلیغات کلیکی، PPC یا (Pay Per Click) و همچنین CPC یا Cost Per Click هم گفته میشود . همانطور که از نامش مشخص است هزینه ی آن براساس کلیک های کاربر محاسبه میشود، درواقع برای هر کلیک یک مبلغی تعیین میشود و این نکته قابل ذکر است که فرمول کلی تبلیغات کلیکی به شکل ( هزینه ی کلی تبلیغات کلیکی = قیمت هر کلیک * تعداد کلیک درخواستی) می باشد. با یک مثال میتوانید مفهوم تبلیغات کلیکی را بهتر متوجه شوید، فرض کنید شما قصد دارید با استفاده از تبلیغات کلیکی در یک وب سایت کسب و کار خود را تبلیغ کنید، صاحب وب سایت به شما میگوید که هزینه ی هر کلیک ۵۰ تومان است، بنابراین اگر شما بخواهید ۵۰۰۰ هزار کلیک بر روی تبلیغات شما انجام بگیرد باید طبق فرمول کلی تبلیغات کلیکی ( ۲۵۰٫۰۰۰ = ۵۰ * ۵۰۰۰) مبلغ ۲۵۰٫۰۰۰ تومان به صاحب وب سایت پرداخت کنید و زمانی که ۵۰۰۰ هزار کلیک بر روی آگهی شما از سمت کاربران آن سایت صورت گرفت یعنی تعداد این ۵۰۰۰ هزار کلیک تمام شد شما باید برای تمدید تبلیغات کلیکی خود در آن سایت مجددا مبلغی را پرداخت کنید.

روش های به کار بردن تبلیغات کلیکی:

تبلیغات کلیکی نسبت به دیگر روش های تبلیغات اینترنتی مبحث وسیع تری دارد، به صورت کلی تبلیغات کلیکی به دو صورت انجام میشود، حالت اول تبلیغات کلیکی با نرخ ثابت است و حالت دوم تبلیغات کلیکی با نرخ متغیر.

اما حالت اول یعنی تبلیغات کلیکی با نرخ ثابت به چه صورت است؟

تبلیغات کلیکی براساس نرخ ثابت به این شکل است که نمایش دهنده ی آگهی نرخ ثابتی را به ازای هر کلیک تعیین می کند. این هزینه براساس دو معیار افزایش یا کاهش پیدا می کند که اولین معیار تعداد کلید واژه ها می باشد. هرچه میزان استفاده از یک کلید واژه از سمت آگهی دهنده بیشتر باشد هزینه ی تبلیغات کلیکی نیز افزایش پیدا می کند و اما دومین معیار، تخصصی یا عمومی بودن سایت نمایش دهنده آگهی می باشد، هزینه ی هر کلیک در یک سایتی که به طور تخصصی بر روی یک مسئله کار می کند و افرادی حرفه ای و متخصص جزء کاربران آن سایت هستند نسبت به یک سایت تفریحی که به صورت عمومی بر روی چندین مسئله تمرکز دارد و مطالب عمومی می گذارد بیشتر می باشد.

حالت دوم تبلیغات کلیکی (براساس مناقصه) به چه صورت می باشد؟

در تبلیغات کلیکی براساس مناقصه به ازای هر کلیک نرخ ثابتی تعیین نمیشود و این نرخ براساس مناقصه کلید واژه ها می باشد. شاید بسیار متعجب شوید و بپرسید مناقصه کلید واژه ها دیگر چیست؟

مناقصه کلید واژه ها یعنی شخص آگهی دهنده نرخ هر کلیک را خودش تعیین میکند و هرچه میزان این نرخ بالاتر باشد میزان موفقیت فرد در دیده شدن آگهی که داده است هم بیشتر خواهد شد. این شرایط درست مانند زمانی است که شما در مناقصه ی لوازم خانگی شرکت کرده باشید.

اگر میزان هزینه ی پیشنهادی شما برای خرید یکی از لوازم بیشتر از همه باشد طوری که شخص دیگری نتواند در این میزان هزینه با شما رقابت کند شما مناقصه را برده اید و میتوانید آن وسیله را خریداری کنید. اما چرا مناقصه را بردید؟

چون قیمتی که اعلام کردید بالا بوده است و شخص دیگری نتوانسته این میزان هزینه را بپردازد جزء شما.

با توجه به مثالی دیگر بهتر میتوانید متوجه شوید، فرض کنید ۱۰ آگهی دهنده قصد دارند بر روی کلید واژه “قیمت موبایل” کار کنند و شما هم یکی از این ۱۰ نفر هستید. هرکدام از این آگهی دهنده ها هزینه ی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان را به ازای هر کلیک تنظیم کرده اند.

فراموش نکنید در این روش به دلیل محدود بودن جایگاه های تبلیغاتی امکان نمایش آگهی این ۱۰ آگهی دهنده با هم وجود ندارد و تنها آگهی شخصی که میزان هزینه بیشتری را به ازای هر کلیک قرار دهد نمایش داده میشود. شما که جزء این ۱۰ نفر هستید اگر به ازای هر کلیک بتوانید مبلغ بیشتری را نسبت به آن ۹ نفر بپردازید مثلا به ازای هر کلیک ۵۰۰ تومان، آگهی شما نمایش داده خواهد شد.

شاید فکر کنید این روش از تبلیغات کلیکی به هیج وجه عادلانه نباشد اما برای اینکه در این حالت عدالت برقرار شود آگهی ها براساس موقعیت مکانی و زمانی فیلتر میشوند. این نکته قابل یادآوری است که شرکت های گوگل و مایکروسافت هم از این روش استفاده می کنند.

 

تفاوت تبلیغات بر اساس کلیک با جستجوهای معمولی در چیست؟

برای فرق قائل شدن بین تبلیغات PPC با نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده شده در صفحه، موتورهای جستجو اغلب تبلیغات PPC را تحت عنوان تبلیغات حمایتی (Sponsored Ads) یا لینک حمایت شده (Sponsored Links) قرار می دهند. به طور کلی، تبلیغات PPC برای کاربران وب و تبلیغ کنندگان به طور یکسان مفید می باشد. اصطلاح دیگری که در تبلیغاتی به کار برده می شود نمایش (Impression) است بدین معنی که تعداد شمارش نمایش کلید واژه که به ازای جستجو کلید واژه ها محاسبه و دیده می شوند.

badge-google-partner تبلیغات کلیکیbadge-bing-partner تبلیغات کلیکی

Google adwords چگونه عمل می کند؟

Google adwords فرم تبلیغاتی آنلاین اجرا شده توسط گوگل است که به شما اجازه می دهد تا برای نشان دادن آگهی های تبلیغاتی برای کسب و کار خود در موتورهای جستجو گوگل سرمایه گذاری کنید.

تبلیغات کلیکی گوگل، در واقع نوعی از آگهی تبلیغاتی متنی است که شما مبلغ روزانه و کلمات کلیدی را مشخص می کنید، گوگل آگهی شما را در بالای همه جستجو ها نمایش داده و به ازای هر کلیک مبلغی را از هزینه شما بابت تبلیغات کلیکی کسر خواهد کرد.

Adwords به عنوان یک وسیله تبلیغاتی مبتنی بر وب شناخته می شود زیرا کلمات کلیدی ای را اتخاذ می کند که می توانند تبلیغ را دقیقا به کاربرانی که به دنبال اطلاعات درباره یک سرویس یا محصول خاصی هستند ارائه کند.

 

مزایای تبلیغات کلیکی:

یکی از مزایای تبلیغات کلیکی این است که اگر شما یک بودجه ی مشخصی را برای تبلیغات کلیکی در یک سایت مثلا گوگل در نظر گرفته باشید همان میزان بودجه خرج میشود و قرار نیست بیشتر از میزان بودجه ای که کنار گذاشته اید هزینه کنید چون تا کلیکی بر روی آگهی شما نشود از حساب شما مبلغی کسر نمی گردد.

البته شرکتهایی که تبلیغات کلیکی دارند امکانات فراوانی هم در اختیار شما قرار می دهند که با استفاده از این امکانات میتوانید آگاهی دقیقی از بازخورد آگهی ها داشته باشید و همچنین رفتار مشتری را نسبت به کالاها و روش های تبلیغاتی بررسی کنید.

 

معایب تبلیغات کلیکی:

تبلیغات کلیکی با توجه به موارد گفته شده در این مقاله، یکی از بهترین روش های تبلیغات در اینترنت است. اما یقیناً هر خوبی، بدی نیز به دنبال خود خواهد داشت.

از معایب و مشکلات تبلیغات کلیکی میتوان به کلیک های جعلی بر روی تبلیغات شما توسط رقیبانتان اشاره کرد. ممکن است رقیب های شما برای اینکه بودجه شما سریعتر تمام بشود و نمایش تبلیغات شما ادامه پیدا نکند بخواهند با کلیک های جعلی بر روی آنها به کسب و کار شما ضربه وارد کنند.

البته سرویس دهنده های تبلیغات کلیکی از جمله گوگل، تا حد ممکن از این کلیک های جعلی جلوگیری میکنند.

نتیجه گیری:

با توجه به موارد گفته شده، تبلیغات کلیکی از بهترین و پر بازده ترین روش های تبلیغات اینترنتی است. در روش های دیگر تبلیغات امکان هدر رفتن بودجه بسیار زیاد است. اما در این روش بازدهی تقریبا تضمین شده و قطعی است و همچنین هزینه ای که بابت تبلیغات پرداخت میکنید بسیار کمتر از حالت های دیگر است.