سئو و یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر معادل فارسی عبارت Search Engine Optimization است که اختصار SEO نامیده می شود. هدف از سئو افزایش رتبه سایت در فهرست نتایج موتورهای جستجوگر مانند گوگل، بینگ و… است. به عبارتی، سئو مجموعه‌ای از قوانین است که هدف از آن افزایش کیفیت وب سایت ها و جلب رضایت بازدید کنندگان است.

سئو مانند برنامه نویسی یک تخصص و علم است که فرد سئوکار باید آن را یاد بگیرد. بنابراین سئو فرآیند ساده‌ای نیست که هر شخصی بتواند آن را به درستی انجام دهد. بیشتر زمان سئوکارها صرف پیدا کردن بهترین استراتژی های بهینه سازی می شود. برای مثال، گوگل جهت رتبه دهی به وب سایت ها بیش از ۲۰۰ فاکتور را بررسی می کند در نتیجه متخصص سئو باید بتواند مهم‌ترین فاکتورها را شناسایی کنید. همچنین  موتورهای جستجوگر به طور مداوم الگوریتم های خود را به بروزرسانی می کنند؛ در نتیجه شخصی که می‌خواهد سئو وب سایت انجام دهد باید همیشه در حال یادگیری قوانین جدید و تست روش ها باشد.

 

هدف از سئو و بهینه سازی وب سایت چیست؟

هدف اصلی از سئو کسب رتبه بالاتر در جستجوهای مربوط به کلمات کلیدی سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر است. سئو هم برای وب سایت و هم برای موتورهای جستجوگر سودمند است. وب سایتی که به طور طبیعی سئو شده باشد بازدید کنندگان بیشتری را دریافت خواهد کرد و موتورهای جستجوگر نیز در نمایش وب سایت های مرتبط با جستجوی کاربران عملکرد بهتری خواهند داشت.

نکته بسیار مهمی در مورد سئو وجود دارد، و آن زمان است. سئو عملیاتی است که برای مشاهده نتایج آن گاها باید ماه ها صبر کرد، بنابراین هرگز این فکر را نکنید که با یک تغییر در سایت بلافاصله نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد. به طور خلاصه می توان گفت که هدف از سئو افزایش بازدید وب سایت و بازاریابی آنلاین از طریق موتورهای جستجوگر در راستای برندسازی و افزایش فروش است.

سئو داخلی (On Page SEO) صفحه چیست؟

فعالیت های مرتبط با سئو به درون سایت و خارج از سایت تقسیم می شود. به عبارتی ساده تر اقداماتی مانند اصلاح کدها و محتوای وب سایت از جمله کارهایی است که به سئو داخلی مربوط می شود. تمام اقدامات پایه در سئو داخلی قرار می گیرد، چراکه برخلاف سئو خارجی در اینجا شما کنترل بیشتری دارید.

تغییر در کدهای وب سایت مانند حذف و یا افزودن بخشی جدید به وب سایت، تولید محتوا، لینک دهی داخلی از مواردی هستند که در سئو داخلی باید انجام گیرد. قبل از اینکه به سراغ سئو خارجی رفت لازم است که سئو داخلی (SEO On Page) به درستی انجام گرفته باشد.

سئو خارجی (Off Page SEO) چیست؟

تمامی اقداماتی که خارج از سایت در جهت افزایش سئو سایت انجام می گیرد به عنوان سئو خارجی (SEO Off Page) شناخته می شود. اصلی‌ترین هدفی که در سئو خارجی دنبال می شود کسب بکلینک است. پیوندهایی که سایت های دیگر به سایت شما می دهند در افزایش رتبه سایت بسیار موثر است. همانطور که خودتان نیز می توانید حدس بزنید سئو خارجی به دلیل نداشتن کنترل کافی سخت‌تر از سئو داخلی است. از این رو، توصیه می شود که ابتدا سئو داخلی به صورت کامل انجام گیرد و سپس به دنبال سئو خارجی رفت.

 

سئو کلاه سفيد چیست؟

به مجموعه روش ها و استراتژی هایی که از قوانین و راهنمایی های موتورهای جستجوگر تبعیت می کنند، سئو کلاه سفید گفته می شود. در این شیوه فرد سئوکار تصمیمی بر فریب دادن موتورهای جستجوگر ندارد و کارها را به صورت اصولی انجام می دهد.

 

سئو کلاه سیاه چیست؟

افرادی که به دنبال نتایج زودرس هستند، از این شیوه بهینه سازی استفاده می کنند. در سئو کلاه سیاه هدف اصلی کسب رتبه بالا و سریع از طریق دستکاری در الگوریتم های موتورهای جستجوگر است. در این شیوه وب سایت شما ممکن است به صورت ناگهانی رشد کرده و بازدید فراوانی را کسب کند، اما به مخض اینکه موتورهای جستجوگر از تقلب شما آگاه شوند، وب سایت مورد نظر را جریمه خواهند کرد.

اگر طولانی مدت فکر می کنید و دوست ندارید که سایت‌تان از موتورهای جستجوگر حذف گردد و یا جریمه شود، بهتر است که از روش سئو کلاه سفید استفاده کنید. هرچند در در سئو کلاه سفید باید مدت زمانی را جهت رسیدن به نتیجه مطلوب صبر کنید، اما مطمئن خواهید بود که دیگر خبری از جریمه و حذف ناگهانی نخواهد بود.